Onze eerste week in het reservaat - Reisverslag uit Manjimup, Australië van caspyentinky - WaarBenJij.nu Onze eerste week in het reservaat - Reisverslag uit Manjimup, Australië van caspyentinky - WaarBenJij.nu

Onze eerste week in het reservaat

25 Oktober 2013 | Australië, Manjimup

Hallo allemaal!

Hierbij dan onze eerste update vanuit het huis in Manjimup. 14 oktober zijn we aangekomen in het Smithbrook Nature Reserve nabij Manjimup. Daar aangekomen hebben we onze tassen uitgepakt en vanaf de dag daarna was het gelijk vol aan de slag. Het is nu erg druk doordat alle vogels nu nesten maken en eieren leggen. Onze dag ziet er over het algemeen als volgt uit: 05.30 opstaan en ontbijten, 6.00 het veld in, vervolgens banjeren we daar door de territoria op zoek naar nesten, eieren en chicks, daarna oogsten we alle takjes van de hazel uit onze haren, rond 12 uur lunch, rond 14 uur weer het veld in, 18 uur terug naar het huis, avond eten klaarmaken en oppeuzelen, de dag van morgen voorbereiden en dan tussen 21.00 en 21.30 uur lekker weer naar bed. Drukke dagen dus, maar het is aardig vol te houden. We zitten in het huis met 5 personen (onze begeleidster Lyanne is inmiddels alweer vertrokken), Nadia en wij twee zijn de 3 studenten van het huis en verder zijn er nog Marina en Alexi. Marina blijft tot begin november om ons en Alexi de fijne kneepjes van het veldwerk te leren. Alexi blijft bij ons tot het bittere eind :). Zo hebben we al bij menig kuiken bloed afgenomen voor DNA-analyse. Dit gebeurt bij kuikens van twee dagen oud, zacht en roze. Dan steken we ze neer in de onderpoten en de bloeddruppeltjes die dan tevoorschijn komen zuigen we op in een capillair (nee mama, dat is niet heel zielig ;)). Die DNA-gegevens worden later gebruikt om te bepalen wie de echte vader van een kuiken is. Ook hebben we vogels leren ringen. Dit moet bij kuikens van acht dagen, die worden voorzien van 1 aluminium- en 3 kleurringen. Helaas zijn een paar van die geringde kuikens al opgegeten :(.

Naast al het werk hebben we weinig vrije tijd, maar we zijn wel afgelopen week een keer ’s avonds mee gegaan met ‘spotlighten’. Onze buurman werkt bij de DEC (Department of Environment and Conservation) en die gaan een aantal keer per jaar ’s avonds naar een reservaat (niet de onze) om met een grote lamp in de bossen te schijnen en te kijken wat er allemaal zit. Wij zaten samen in een auto en we mochten na elkaar het dak van de auto op om samen met Adrian (buurman) naar dieren te zoeken. Helaas was het volgens de buurman de ergste avond tot nu toe, we hebben slechts 2 woyleys op de weg gezien en 1x de oogreflectie van een brushtailed possum.

Verder is het hier al aardig warm aan het worden en het zal niet lang meer duren voor we het echt heeeeel warm gaan krijgen. Nu gaan we weer aan de slag, Tineke gaat vegetatie in kaart brengen en Caspara gaat proberen vogels naar de voedertafels te lokken.

Tot onze volgende blog!

Groetjes Caspy & Tinky

• 25 Oktober 2013 - 08:53

Joanne:

Groeten aan Marina en Adrian! En heel veel succes met veldwerk!

• 25 Oktober 2013 - 09:20

JoanneA:

Tien!
    Leuk om weer iets van jullie te horen.
    Zo zeg, dat zijn wel lange dagen :)
    Sterkte met de warmte straks... en succes met de vogeltjes!
    JoA

• 25 Oktober 2013 - 21:37

Laurens:

Interessant ! Wat voor onverlaat eet nou een paar van die kuikens op?