Kerstvakantie - Reisverslag uit Temuka, Nieuw Zeeland van caspyentinky - WaarBenJij.nu Kerstvakantie - Reisverslag uit Temuka, Nieuw Zeeland van caspyentinky - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie

Door: Caspy & Tinky

01 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Temuka

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Het is 1 januari en zo rond het middaguur kwamen we uit onze bedjes gekropen voor een lekker ontbijtje. We hebben oud en nieuw gevierd door oliebollen te bakken en vervolgens naar Caroline Bay om vuurwerk te kijken. Het vuurwerk was heel mooi en ging maar door en door en duurde uiteindelijk 17 minuten. Maar, dat is natuurlijk niet het eerste wat we in Nieuw Zeeland hebben meegemaakt.

23 december kwamen we na een ingewikkelde reis aan in Christchurch, Nieuw Zeeland, samenvattend: Auto, bus, trein, bus, vliegtuig, bus, vliegtuig, auto. Op het vliegveld aangekomen wachtte ons een enorme verrassing! Na opgehaald te zijn door tante Dagmar en neefje Shane liepen we uit de aankomsthal en zei tante Dagmar tegen Caspy, wijzend naar een mevrouw op een bankje: "Die vrouw lijkt je moeder wel.." Ja, inderdaad, want het was haar ook! Beide waren we geshockeerd en blij en verbaasd en konden we het niet geloven. Maar het was toch echt zo. Zo begon onze heerlijke vakantie in Nieuw Zeeland.

De eerste dagen hebben we in en rond het huis doorgebracht. We zijn er een paar keer op uit geweest met de paardjes om een ritje te maken. 25 December hebben we kerst gevierd met een uitgebreid ontbijt en cadeautjes. 's Avonds hebben we gebarbecued en op tweede kerstdag (Boxing day) vertrokken voor een roadtrip naar het mooie weer aan de westkust van Nieuw Zeeland. We zijn vijf nachtjes weggeweest en hebben geslapen in verschillende motels en backpackers. Hier een kort overzicht van de belevenissen omdat het in verhaalvorm zo lang wordt:

26 december - Temuka naar Greymouth
Onderweg zagen we Kea's, de alpenpapegaai, erg brutale vogels die alles van je auto proberen af te pulken. Het landschap veranderde van Nederland naar Schotse woeste bergen en subtropische regenwoud met varens op stokkies.

27 december - Greymouth naar Westport en terug
's Ochtends bezochten we eerst de pancake rocks bij Punakaiki die er volgens ons meer uitzagen als thylakoiden. We hebben door het bos gelopen over de Truman track en nog verder naar het noorden hebben we een zeeleeuwenkolonie gezien en geroken.

28 december - Greymouth naar Franz Josef
Het eerste wat we deze dag deden was nog een stukje naar het noorden om bij Nelson creek een wandeling te maken. Hier zat vroeger een goudmijn dus zaten er allemaal spannende tunnels en spelonken. Vervolgens gingen we naar de Jade shop van Garth Wilson, waar we duizend grapjes over hebben gemaakt. Dit was onderweg naar Hokitika, hier was een kiwicentrum waar we in het donker een kiwi hebben gezien. Onze conclusie: kiwi's zijn gigantische cavia's met kippenpoten en en heel lange snavel. In het kiwicentrum hadden ze ook gigantische alen van honderd jaar oud die je met een pincet stukjes vlees mocht voeren. Hierna gingen we door naar Franz Josef waar we naar een maori-voorstelling zijn geweest. Na het avondeten zijn we nog in het donker het bos in geweest om glimwormen te zoeken. Het was mysterieus en magisch om tussen de takken in een donker bos kleine blauwe lichtjes te zien, net de efteling! Na deze gave wandeling zochten we moe maar voldaan onze bedjes op.

29 december - Franz Josef naar Haast
In Franz Josef hebben we gletsjer bezocht, het was een mooie wandeling door een rivierbedding maar helaas konden we niet bij de gletsjer zelf komen, maar we hebben hem wel gezien! Het is in het westen van NZ niet erg warm, maar er valt ontzettend veel regen, waardoor het daar wel subtropisch regenwoud is. Het is daar dus mogelijk om binnen 200m van regenwoud naar gletsjer te komen. Vervolgens zijn we naar lake Matheson gegaan om het natuurschoon te aanschouwen. Toen maakten we haastige spoed naar Haast.

30 december - Haast naar Twizel
In Haast was het niet leuk. Er was haast niks te doen behalve domme grapjes maken en muggen doodslaan. We maakten haast om er weg te komen, ook omdat het pijpenstelen regende. We gingen nu weer richting het oosten, meer landinwaarts. Het was nog even spannend of we niet in Haast vastzaten omdat de weg afgesloten kon zijn vanwege het risico dat de berg naar beneden zou komen zetten. En na een half uur rijden was daar inderdaad een afzetting, maar gelukkig konden we na een half uur te wachten er wel doorheen! We kregen wel te horen dat we door moesten rijden en niet stoppen, mocht er een lading gruis naar beneden komen. In Twizel kwamen we bij een mooie camping aan waar we een motelkamer huurden. We hebben pannenkoeken gebakken en zijn langs een paar superblauwe meren gereden. Helaas konden we vanaf een uitkijkpunt niet Mount Cook zien (de hoogste berg van NZ), omdat het te bewolkt was.

31 december - Twizel naar Temuka
De laatste dag van onze roadtrip en de laatste dag 2013 zijn we begonnen met een uitgebreid ontbijt.Hierna zijn we naar de voet van Mount Cook gereden die helaas nog steeds wat in wolken zat verhuld. Dat mocht echter de pret niet drukken en hebben we twee mooie wandelingetjes gemaakt door het ruige landschap, waarbij we ook nog een gletsjer zagen in de verte. Hierna gingen we weer richting om op tijd terug te zijn om oliebollen te bakken.

Het is vandaag dus 1 januari en we gaan zo naar Fairlie om naar de nieuwjaarsparade te kijken. En dan nog maar twee nachtjes en dan vertrekken we helaas alweer. Tot ziens in Manji

• 02 Januari 2014 - 11:16

Caroline:

Hej Caspara en Tineke,
    jullie hebben echt 'the time of your life' ... of niet soms!
    Bedankt voor jullie verhaal ... geniet lekker mee. Alle plaatsjes die jullie noemen hebben wij ook bezocht in 2002. Dezelfde 'atracties' en bezienswaardigheden ... zelfs Haast! Staat de houten wegwijzer (soort uithangbord) er nog met: 'Haast Beach 50 mtr.'? Er was inderdaad haast niks te doen ... wel effe lekker gezwommen in de zee! Wij hebben de Fox glacier 'bewandeld' met een gids tot aan het ijs want verder mochten alleen ervaren klimmers met goede uitrusting. Wel heel veel indruk op ons gemaakt, ook de uitleg die we kregen van de gids.

Succes straks weer met het vinden van de weg terug naar Australie ... auto, vliegtuig, bus, vliegtuig, bus, trein, bus, auto ... het lijkt wel een sprookje en wie weet wie er dan op een bankje voor jullie huis zit te wachten ;) ... hahahaha.

Samen nog een fijne tijd in de afronding van het onderzoek en daarna nog effe lekker reizen door het prachtige land!

Groetjes van ons allemaal en nog een heel goed 2014. Begin kan al niet meer stuk!
    Caroline

ps. ik heb begin november een pakketje gestuurd ... is zeker niet aangekomen, jammer en sorry tegelijk. Wie weet komt het toch nog ergens een keertje 'onverwachts' tevoorschijn :)

• 13 Januari 2014 - 21:14

Bastiaan:

in het klein ziet die papegaai eruit als een zebravinkje, maar in het groot lijkt hij op een draak