Thanksgiving en Sinterklaas - Reisverslag uit Manjimup, Australië van caspyentinky - WaarBenJij.nu Thanksgiving en Sinterklaas - Reisverslag uit Manjimup, Australië van caspyentinky - WaarBenJij.nu

Thanksgiving en Sinterklaas

Door: Wij

07 December 2013 | Australië, Manjimup

De titel zegt het al, de derde donderdag van november hebben wij Thanksgiving gevierd, samen met de buren/huisbazen + vriend. Alexi wilde dit graag, als Amerikaan zijnde natuurlijk, en hij heeft alles gekookt. Het was een gezellige avond, inclusief kalkoen, sweet potato casserole, green bean casserole, nog meer en als toetje pumpkin pie en door Karen (de buurvrouw) gemaakte pavlova. En dat wij de restjes meekregen was helemaal niet erg. Die dag was het heel warm en voelde het als midzomer, maar daarna kwam een week herfstig weer (grijs en af en toe regen) waardoor we helemaal in de Sinterklaasstemming kwamen.
Al een hele tijd geleden hebben we Alexi ingewijd in het verhaal van Sinterklaas. Het is hem inmiddels wel redelijk duidelijk maar nog steeds kan hij er niet over uit hoe racistisch het is dat we zwarte pieten hebben . Hoe dan ook, we hebben lootjes getrokken en afgesproken om een suprise en gedicht te maken. Vol verwachting klopte ons hart, om de beurt gingen we mee naar de winkel en stiekem cadeautjes kopen. Af en toe verdween een schaar of de plakband. Wat een voorpret. En daar hoort je schoen zetten natuurlijk eigenlijk ook bij. Wij (de meiden), hadden een plannetje bekokstoofd om stiekem een cadeautje in Alexi’s schoen te doen. Daartoe hadden we dinosnoepjes gekocht (er staan dino’s op zn verlanglijstje), en netjes ingepakt. ’s Nacht had Tineke het in zijn schoen gestopt maar de volgende ochtend liep hij er telkens langs zonder het te zien! Toen Caspara naar buiten ging om haar schoenen aan te trekken kwam ze tot onze verbazing naar binnen gestormd met een cadeautje in haar handen, want Sinterklaas had ook bij haar iets in de schoen gedaan. Toen moesten we natuurlijk allemaal kijken en werd er geroepen: ‘Alexi! Go check your shoes!’ Waarop hij in de verkeerde schoenen keek maar uiteindelijk toch ook zijn cadeautje vond. Hoe hilarisch dat we op dezelfde dag hadden bedacht om Sinterklaas te spelen en cadeautjes in elkaars schoenen te doen. Dank u Sinterklaasje!
O ja, wij hadden allemaal een chocoladereep met een ‘late-start-coupon’ gekregen.
En toen was het sinterklaasavond! 5 december. We hadden gezellig met z’n allen lekker Hollands gegeten, spinazie met aardappels en een gehaktbal/vegaworstje. En daarna gingen we alles klaarzetten, de warme chocolademelk, kaarsjes, pepernoten, chocolade letters en marsepein, wat een feest! Toen gingen we allemaal naar onze kamer en om de beurt verstopten we onze suprises. En toen was het zo ver!! Eerst kreeg Nadia haar surprise, een prachtig ‘standbeeldje’ voor Birder of 2013. Al snel werd duidelijk dat Tineke degene was die dit gecreëerd had. In de houder van het beeldje zat een sleutel met daarop een puzzel. Door die op te lossen kon Nadia haar cadeautje vinden in de oven: een dekbedovertrek die ze kan gebruiken als slaapzak op haar reis naar Maleisië. Na Nadia was Caspara aan de beurt, Nadia had haar surprise gemaakt. Eerst kreeg ze een gedicht waaruit bleek dat ze in de keuken op jacht moest naar haar surprise. Daar vond ze achter de gordijntjes onder het aanrecht een enorme surprise. Het was een prachtig landschap/maquette/scenario waarbij een Caspara pop in een hide zit te kijken naar een nest met een kuiken en de ouders erom heen. Onder dit alles zitten de cadeautjes verstopt: een boekje met de zoogdieren van WA (Western Australia) en heel veel chocolade. Als derde is Alexi aan de beurt, Caspara had zijn surprise gemaakt. Alexi kreeg 2 enorme stoffen kersen met in 1 daarvan een archeologen setje waarbij hij zijn eigen dino kon uithakken. In de tweede zat een kort gedichtje met een beschrijving van waar hij zijn 2e cadeau kon vinden. Na een korte zoektocht vond hij in het keukenkastje een fles wijn gewikkeld in creeper. Na Alexi was Tineke aan de beurt, haar surprise was dus door Alexi gemaakt. Alexi had een heel orgineel begin van de surprise, namelijk een speciaal voor Tineke geschreven lied. Hier is de tekst:
Tiny Key, Tiny Key
You’re blond and bubble like a Heineken,
If I was captain Hook you’d be mister Smee,
But I’m not, so you’re Tiny Key

Tiny Key if you decide to keep,
The little mermaid bag that’s fine with me,
That card you made was sublimely sweet,
Thank you Tiny Key

I said I wanted to learn some Dutch,
So you taught me vocabulary and grammar,
I said I wanted to set up a net,
There you were with the stakes and hammer

Heel veel vliegen op mijn eckte snor,
I made you carry the turkey at the grocery store,
When it comes to computers you are Dumbledore,
When I want coffee you’re making some more

Tiny Key, you’re actually,
Quite a bit taller than me,
You made me a trail through the blackberry,
You’re so good to me!

Na dit gedicht moest Tineke het eerste stuk van haar surprise uit de keuken halen. In de keuken hing aan een prachtig roze lint een grote kaart. Toen ze het uitpakte bleek het een zelfgemaakte, reusachtige sticky-card te zijn! Daarin stond in ‘vliegen’ geschreven dat ze in de kachel op zoek moest naar de volgende aanwijzing. Uit het glas/naalden bakje haalde ze de volgende hint . Daar stond op dat ze in de wasmachine moest zoeken. Daar was weer een briefje die haar naar de badkamer leidde. In de badkamer lag een briefje die naar de bank verwees. Onder de bank vond ze een gigantische Toblerone met daarop de volgende aanwijzing. Ze moest in de kofferbak van onze auto kijken, daar lag een briefje dat zei dat ze in het Calvin & Hobbes boek moest kijken dat naast de wc staat. Daarin stond een stripplaatje dat duidelijk maakte dat ze op de kast in de keuken moest kijken. Op de kast lag het cadeau: een pet met daarop een zelfgenaaide rups! Na alle surprises uitgepakt te hebben genoten we nog even na van onze cadeautjes en vervolgens gingen we lekker naar bed.

We hebben nu nog maar 2 weken te gaan tot onze vakantie naar Nieuw Zeeland! We zijn de dagen aan het aftellen, we hebben er onwijs veel zin in. Ook beginnen we al steeds meer plannen te krijgen voor onze reis langs de oostkust in januari/februari. Alexi is daar al eens eerder geweest voor een ander project en hij geeft ons regelmatig tips over plekken die we moeten bezoeken.
Dit was het weer voor nu, waarschijnlijk zal onze volgende blog vanuit Nieuw Zeeland komen! :D

• 07 December 2013 - 11:18

Tessa:

Geweldig dat gedicht en die surprises :)! Fijn dat jullie het zo leuk hebben daar! Over 3 weken komen Constantijn en ik ook jullie kant op ;) Ik denk niet dat we elkaar zullen zien in NZ, want wij zijn sowieso t/m de 1e week van januari op het Noordereiland... We gaan in februari nog wel langs Sydney, dus ook dan komen we ook jullie kant weer op haha :P Ik kwam erachter dat een vriend van mij op de uni, Thijs heet hij, Nadia kent! Toevallig he! En nog toevalliger dat hij ook naar Sydney komt in februari voor een stage. Het is een kleine wereld :P

Nou genoeg gerateld door mij, heel veel plezier nog daar, succes met de vliegen en goede reis straks naar Nieuw-Zeeland :D!

Liefs, Tessa

• 27 December 2013 - 16:41

Stefanie:

Hey Tien, bedankt voor je lieve verjaardagskaartje! Erg leuk dat je er nog aan gedacht hebt. Een heus kaartje helemaal vanuit de andere kant van de wereld!

Je maakt een hoop mee daar lees ik. Ik denk dat we allemaal stiekem een beetje jaloers op je zijn. Wat leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Geniet er maar flink van, voor dat je het weet ben je weer in het saaie Nederland ;) Veel plezier ook op je reis naar Nieuw-Zeeland met je vriendinnen! Ik kijk uit naar je volgende blog.

Groetjes van je nichtje Stefanie (en Kevin en Roxy en de katjes) vanuit het koude Holland!